Wisby- en ny snusserie från Gotlandssnus

juni 9, 2019
Gotlandssnus AB

Snusserien Wisby är vår hyllning till Visby – porten till Gotland och våra hjärtan. Namnen, Wisby Norderport och Wisby Söderport, har inspirerats av ringmurens portar och smakerna är hämtade från den gotländska floran. Först ut är ros och fläder.

Med nya varumärket Wisby vill Gotlandssnus göra en satsning på mellanprissnus, det segment som idag växer mest på den svenska snusmarknaden. Varumärket har en tydlig koppling till Gotland, både när det gäller smak och design.

Att ta fram ett helt nytt varumärke har varit en stor utmaning för oss men också en fantastisk möjlighet. I vårt samarbete med Swedish Match så får vi en större och bredare synlighet för våra produkter i butiksleden, och självklart ger dessa stordriftsfördelar oss en fördel, det var också därför vi såg möjligheterna med en sådan här ny produkt i detta segment säger Håkan Solberg, marknadschef på Gotlandssnus.

Wisby är ett vitt portionssnus med fylliga prillor som är torra på ytan med fuktigt innehåll för låg rinnighet och för en långvarig smakupplevelse. Designen skall symbolisera Wisby med genuint gotländsk prägel på helheten.

Att vi bor och verkar på Gotland är vårt största drivmedel och det var detta vi ville lyfta fram genom produkten Wisby. Smakerna har hämtats från den gotländska floran och har fått en nyans av ros och fläder. Dosans design är hämtad från det genuint gotländska, färgerna är få och går i gråskalor som ska påminna om kalksten, vågor och stenstrand, säger Mark Ingelse, AD/designer på Gotlandssnus.

Wisby Norderport och Wisby Söderport kommer att lanseras småskaligt till en början under mitten av juni 2019, för att under augusti lanseras brett över hela landet.

Då vi fortfarande är den ”lilla tillverkaren” börjar vi småskaligt att lansera produkten online och i fysiska butiker på Gotland samt i Swedish Match Stores under sommarmånaderna. Under augusti kommer vi erbjuda en bredare geografisk lansering, avslutar Håkan.

Mer om Wisby här