Så mår Gotlandssnus efter uppköpet

mars 8, 2019
Gotlandssnus AB

Den 26 juli förra året stod det klart att Swedish Match förvärvade en majoritetspost i Gotlandssnus AB. Nu har det gått lite mer än sex månader efter uppköpet och Gotlandssnus har ett intressant år framöver med stora utvecklingsmöjligheter. Håkan Solberg, marknadschef på Gotlandssnus, kommenterar:

Känslan på bolaget idag är mycket bra tycker jag. Vi har fått en massa nya trevliga kollegor som är oerhört behjälpliga mot oss och vi håller på att integrera oss med de möjligheterna som Swedish Match besitter. 2019 kommer att bli ett mycket intressant år för Gotlandssnus. Vi planerar för en ökad produktion av våra produkter, nyanställningar samt att vi kommer göra intressanta produktsläpp längre fram under året. Största förändringarna som jag ser det, är att vi nu har större och snabbare möjligheter att utveckla oss som bolag, med allt från olika systemverktyg till att vi också kommer att få en ökad synlighet med våra produkter ute i butik. I övrigt arbetar vi vidare i samma stolta anda som vi alla har för våra produkter, säger Håkan.

Förra året gjorde Gotlandssnus ett rejält kliv framåt både när det gäller försäljning men också i utvecklingen som bolag.

2018 var ett år som vi utvecklades än mer som bolag. Vi blev klara med ett stort internt arbete där alla på bolaget var delaktiga i att tillsammans skapa en ny varumärkesplattform för Gotlandssnus. Där blev det tydligt hur vi skall arbeta framöver, dels i den marknadsföring vi har, men också hur vi alla skall förhålla oss mot varandra. Det blev också tydligt att det finns en oerhörd stolthet bland alla kollegor i vad vi tillverkar och att Gotland är en oerhört stark plattform för oss. Vår försäljning ökade och gick något över det vi hade budgeterat för 2018. Alla på bolaget gjorde en grymt bra insats, säger Håkan.

Framtiden bjuder på en del utmaningar men också på en hel del nyheter.

Utmaningen som jag ser det är att prioritera rätt saker, även om möjligheterna är många. Vi kommer fortsätta med vårt gotländska hantverk kring framställningen av våra fina produkter. Vi kommer också under året att lansera några helt nya produkter, det hade varit roligt att berätta redan nu vad det är, men vi får istället vänta med spänning och se vad detta blir. Vi planerar också för en ökad kapacitet i produktionen och detta går givetvis hand i hand med våra planer för att göra 2019 minst lika bra som vi gjorde 2018, avslutar Håkan Solberg.