Swave får ny design – lyfter det gotländska hantverket
Nyheter
Nu lanserar Gotlandssnus en helt ny dosdesign för varumärket Swave. Designen är inspirerad av närmiljön runt mikrofabriken i Roma på Gotland och lyfter det omsorgsfulla hantverk som ligger bakom varje portion av produkten.
Från våren syns nya färgklickar i butikerna, när redesignen av Swave-dosorna börjar rullas ut. Swave är Gotlandssnus varumärke för smaksatta nikotinpåsar och dosorna har haft samma design sedan lanseringen 2020.
– Tillsammans med vår samarbetspartner Edisen har vi gjort en stor varumärkesresa med Swave de senaste åren och nu var det bara en sak som återstod: dosorna. Som de smakutforskare vi är, vill vi alltid ge konsumenten en spännande upplevelse – även när det gäller dosornas yttre, säger Håkan Solberg, Marknads- & Försäljningschef på Gotlandssnus.
Den nya grafiska identiteten för Swave har tagits fram genom ett nära samarbete mellan Gotlandssnus, Edisen och Öström Studio. Såväl färgskala och mönster som materialval är noggrant utvalda för att spegla Swaves ursprung, det vill säga Gotlandssnus mikrofabrik i Roma på Gotland.
– Varje portion är framtagen med omsorg i vår mikrofabrik och det vill vi förmedla genom dosan. Känslan av hantverket sitter bland annat i materialvalet för etiketterna, som har en grövre struktur och taktilitet i trycket. Det gör att den känns och upplevs på ett helt annat sätt än andra dosor – med vad jag skulle säga är högre kvalitet, säger Daniel Baumgardt, Creative Director på Gotlandssnus.
Swaves sju smaker har fått varsin färg inspirerade av respektive smak och färgskalan består av naturliga, jordnära nyanser. Känslan av ett gotländskt hantverk framhävs också genom dosans sigill, som har ett mönster inspirerat av något som ofta förknippas med Gotland: havets vågor.
– Vågen är ritad för hand för att ge den där unika känslan, nästan av imperfektion. Som designer får du ibland kompromissa, men här blev resultatet verkligen det som vi hela tiden såg framför oss och ville att det skulle bli: en modern design som samtidigt andas Gotland och småskalighet, säger Karin Öström, Art Director på Öström Studio.
Arbetsgrupp:
Håkan Solberg, Marknads- & Försäljningschef, Gotlandssnus
Daniel Baumgardt, Creative Director, Gotlandssnus
Karin Öström, Art Director, Öström Studio
Kim Ameln, Projektledare, Edisen
Kristofer Berg, Kreativ Strateg, Edisen
För mer information och fler bilder, kontakta:
Håkan Solberg, Marknads- & Försäljningschef, Gotlandssnus
hakan.solberg@gotlandssnus.se
+46 70-665 65 68