Gotlandssnus mål är att bli störst på Gotland

september 3, 2018
Gotlandssnus AB

Gotlandssnus ska vara kvar, ut­vecklas och bli det största industri­företaget på ön. Det är Swedish Match och Gotlandssnus chefer ­rörande eniga om.

Gotlandssnus har fått en ny majoritetsägare i Swedish Match, det gamla anrika bolaget med Kreugerkraschen i ryggsäcken. Efter att ha ombildats, slagits ihop och bytt namn några gånger är det ännu tobak och tändstickor som är dess starka ben. När företaget köpte Gotlandssnus skrevs ett nytt kapitel och det ser ut att bli långt.
– Gotlandssnus är ett bra komplement i portföljen, säger Joakim Tilly, Europachef för Swedish Match.
Köpa för att lägga ner, har det aldrig varit fråga om, enligt honom.


Joakim Tilly är Swedish Match Europachef och blir Gotlandssnus högste chef.
– Nej, absolut inte. Gotlandssnus måste vara kvar på ön. Vi ser massor med superspännande saker framför oss, säger han. Att Gotlandssnus ligger på Gotland är en styrka i sig.
– Det är svårt att sätta fingret på det – det är mer en känsla, säger han och fortsätter:
– Gotland är ett varumärke, kopplat till kvalitet. Det är en klar fördel att visa att vi är ett gotländskt bolag.


Att det är en ö, sett ur transportsynpunkt är inte heller ett hinder.
– Det är inte speciellt dyrare att frakta en snusdosa från Gotland än från någon annan plats i Sverige, fyller vd Henrik Jakobsson i.

Henrik Jakobsson, en av de fem som startade företaget, fortsätter som vd på Gotlandssnus. Han har under alla år satsat på att få företaget att växa.
– Jag har haft som vision att vi ska bli det största industriföretaget på Gotland, större än Cementa. Det är en vision som kanske tvunget blir ett mål, säger han och ler.


Fem delägare har sålt delar eller hela sitt aktieinnehav i Gotlandssnus. Kvar finns Henrik Jakobsson och Nicklas Johansson.
– Vi köpte ut de flesta och vi köpte av alla, säger Joakim Tilly.
När telefonen ringde och koncernchefen för Swedish Match, Lars Dahlgren, kom med ett bud att köpa Gotlandssnus, var det ingen direkt överraskning för Henrik Jakobsson.
– Jag blev överraskad och intresserad av hur de tänkte, säger han.

Affären blev klar i juli. Hur mycket Swedish Match fick betala, håller Joakim Tilly för sig själv. Smålänning som han är, tycker han det finns intressantare saker att berätta om.
– Fokus framåt är vad som gäller, hur företaget ska utvecklas, inte hur det är värderat.
Om Gotland bär på kvalitetsstämpeln, så bidrar Swedish Match med kunnande och ekonomiska muskler. Företaget som tidigare i år köpt det danska snusföretaget Oliver Twist, är inriktade på att bygga upp verksamheten.
– Vi kan ge de allra bästa möjligheterna och vi kan investera.
Företaget och produkterna ska utvecklas, men hur är inte klart.
– Vi vill hitta sätt att hjälpa Gotlandssnus att växa snabbare och det är det vi ska prata om nu. Affären är bara några veckor gammal, säger han innan han går vidare till företagets kick-off på fredagen.


Gotland klassas som unikt, men även Gotlandssnus är speciellt.
– Det har gått sin egen väg, säger Joakim Tilly.
– Vi har tittat ganska länge och sett hur de lyckats. Vi är imponerade och Gotlandssnus kommer att bli ett bra komplement till vår övriga verksamhet.
Som vd i Gotlandsnus rapporterar Henrik Jacobsson till Joakim Tilly som därmed har runt 1 000 anställda att hålla koll på. Joakim Tilly står stadigt med båda fötterna i bolaget. Han började som trainee efter handelshögskolan, gjorde en avstickare från bolaget och kom tillbaka. Sedan har han fått större ansvarsroller efter hand. Han bor i Bromma och ska inte flytta till Gotland.
– Henrik har huvudansvaret. Jag hoppas kunna vara en bra partner. Vi har haft riktigt bra diskussioner hittills, säger han.

Källa: Åsa Sveds/ GT